De maand van het niets nieuws kopen is voorbij

Belangrijk voornemen: als ik me weer eens aangetrokken voel door een wilde maand iets doen of laten, dan denk ik eerst na.

Het was, op een paar kleinigheden na, heus niet ingewikkeld om niets nieuws te kopen. Nou ja, op een van de laatste dagen heb ik op een laat moment op zaterdag een soeppan gekocht, ter verwerking van boerenkool. Ik heb geen kringloopwinkel op vijf minuten fietsafstand en mijn andere pannen zijn echt te klein voor het goede doel.

Ik ben best dol op het kopen van mooie dingen, maar ik ben geen emotioneel koper – ik ga niet winkelen als ik me rot voel. Dat is juist het ultieme moment om níet te winkelen: er is dan per definitie in geen enkele winkel iets te vinden dat aan mijn eisen voldoet en als ik zo dom ben om dat kleren te willen kopen, kom ik alleen jurken en broeken tegen die aan het knaapje er leuk uitzien maar zodra ik ze aantrek in vormeloze zakken veranderen die mij extra dik en grauw maken. Nee, daar knap je van op.

Bewuster kopen is, denk ik, voor mij niet per se minder kopen, en zelfs niet minder nieuwgemaakte dingen kopen, als wel er op letten dingen te kopen die met enig respect voor mens, dier en milieu geproduceerd zijn. Dat vergt meer inspanning dan een maand geen onzinnige dingen aanschaffen en ingewikkeld doen als je iets nodig hebt.

(Vandaag begint ‘schrijf een roman in een maand-maand’. Ik doe alvast niet mee.)

Geplaatst in huis en tuin, uitdagingen

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Alle berichten
