Groentedrama (deel twee)

Ik vermoed dat het eenmalig was, de gedachte dat ik groente voor een week zou kunnen inslaan. Andere groente dan komkommer en tomaat, dan.

Na het boerenkooldebacle gisteren (in de diepvries liggen nu twee zakjes fijngesneden kool plus twee zakjes boerenkoolsoep) had ik nog postelein, bloemkool en venkel, plus ideeën over wanneer ik wat zou klaarmaken, en hoe, gezien de redelijk uiteenlopende verlangens van mijn huisgezin – Dochter vat het over het algemeen samen als: ‘als jij het lekker vindt, vind ik er niets aan’.

Gisteren zei Dochter dat ze vergeten was te laten weten dat ze bij haar vriend zou eten. Ze zei dat op een moment dat ik meestal nog geen boodschappen had gedaan, zodat het er normaal gesproken niet zoveel toe zou doen. Maar daar ging dus Plan Een. Of liever – het plan kon wel doorgang vinden, alleen de hoeveelheid groenvoer was opeens aan de ruime kant. Kun je postelein ook invriezen? Als je het als sla opdient? Voor stamppot heb ik niet genoeg.

Vanavond, bij de postelein, zei Echtgenoot dat hij in elk geval donderdag en misschien ook woensdag niet thuis was. Of andersom. Die dagen werkt Dochter, dus is er naar alle waarschijnlijkheid ook een bloemkool- en venkeloverschot.

Maandag is pastadag, omdat er dan te weinig tijd is tussen het moment dat we allemaal thuiskomen en de eerste weg moet voor een andersoortige maaltijd en dinsdag zijn Echtgenoot en ik allebei niet thuis.

De bloemkool is nog het ergst. Ik heb die gekocht omdat Dochter en Echtgenoot dat ding lekker vinden. Ik heb een slechte herinnering aan bloemkool met saus (dat gaat nog) en de volgende dag bloemkoolsoep (en dat gaat niet). En nu draait het erop uit dat ik eenzaam en alleen bloemkool ga eten. Echtgenoot grijnsde toen ik dat in redelijke afschuw constateerde. Dochter en hij hebben nog een sombere herinnering aan de dag dat ik zolang moest werken dat ik niet voor het eten kon zorgen. Zij hebben toen zuurkool gemaakt, omdat dat toen in de planning stond. De enige die van zuurkool houdt ben ik.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
