Boerenkool

Zo tegen het eind van een vakantie, verzin ik vaak wat ik nu de komende tijd helemáál anders ga doen. Die dingen deed ik toen ik vrij had, en alle tijd van de wereld had en het lukt me nooit helemaal te bedenken dat er ook een verrekt goede reden was om ze niet te doen: geen tijd.

Maar goed, nu leef ik nog even in de overtuiging dat anders best kan. Het is ook voor mezelf altijd een verrassing wat het Nieuwe Plan wordt. Dit keer heb ik bedacht dat het toch best leuk is om te koken – dat in tegenstelling tot het assembleren van een maaltijd, wat de gewone gang van zaken is.

Om de eerste week een beetje goed te beginnen, fietste ik vanmorgen opgewekt naar de Kemphaan, waar een biologische markt is. Vanavond wilde ik boerenkool eten, en dan had ik nog voor vier dagen groente nodig. Bloemkool, postelein, venkel en komkommer, daarmee doen we het de dagen dat ik thuis ben. Heel overzichtelijke groente.

Dat geldt niet voor boerenkool. Bij zo’n fijne direct-van-het-land-kraam komt ook boerenkool direct van het land. Ik was een beetje vergeten dat de natuurlijke staat van boerenkool níet fijngesneden in een plastic zak was. En had geen idee van wat ik nodig had. Ja, één zak. Maar die hadden ze niet.

Natuurlijk had ik kunnen vragen wat een beetje hoeveelheid was voor drie personen of ongeveer een kilo aardappels. Alleen wil ik zo nu en dan graag de schijn ophouden dat ik alles onder controle heb en precies weet wat ik wil. Doe maar een kilo. Het meisje pakte een plastic zak – ontzettend bio-afbreekbaar- en begon die vol te proppen met met boerenkoolbladeren. Heel veel boerenkoolbladeren. En ik maar doen alsof dit de bedoeling was, terwijl ik me ondertussen koortsachtig probeerde te herinneren of dat spul even hard slonk als spinazie.

Ik ben thuis maar eens begonnen met het schoonmaken. Stengels weg, blad gescheurd. Toen mijn afwasteiltje vol was, had ik nog een heleboel boerenkool over en beslist geen pan waar alles inkon.

Ik heb de stamppot van ongeveer een derde van de aanwezige hoeveelheid gemaakt. Het ziet eruit alsof ik nog geen blaadje van de stapel heb afgenomen, mijn keuken is als het ware overgenomen door boerenkool. Ik ga me vanavond maar eens verdiepen in andere manieren om het groene goed te verwerken. Ik hoop dat ik iets bruikbaars vind. Het alternatief is morgen  heel veel aardappels schillen en heel veel boerenkoolstamppot om in te vriezen maken. Dan kan ik de vraag ‘wat eten we vanavond?’ de komende drie weken in elk geval beantwoorden. Boerenkool, jongens. Vanavond eten we boerenkool.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
