Zeven seconden…

Zeven seconden schijnt een gemiddelde museumbezoeker naar een kunstwerk te kijken. Dat is het uitgangspunt van een tentoonstelling in de Kunsthal. Ik was er voor de bronzen beelden van Maillol en de Avant-gardes van Triton. En dus maakte ik een ommetje naar de bij-tentoonstellingen.

Meestal ben ik daar met minder dan zeven seconden per tentoongesteld werk weer weg. Maar sinds ik er een keer foto’s heb zien hangen van de kantoren van ambtenaren in de hele wereld kijk ik altijd even om het hoekje.

Nu kwam ik in de ruimte met loopbanden als is een sportschool en gemakkelijke stoelen. Die stonden gericht op de aantal schilderijen. En er waren koptelefoons. De gedachte was dus dat je langer in de sportschool naar een tv-scherm staart, dan in een museum naar kunst kijkt. Kan dat ook anders?

Ik weet niet waar de zeven seconden vandaan komen. Ik weet wel dat het mijn bevattingsvermogen ver te boven gaat om meer dan vier uur op een expositie rond te dwalen (vijftig werken, elk vijf minuten). Daar zit al een probleempje.

Maar goed, ik heb braaf de loopbanden en de ligstoelen uitgeprobeerd, met braaf de koptelefoon op mijn oren. Helaas werkte dat niet. Op de loopband, die op wandelsnelheid stond, schoot mijn stemming onmiddellijk op de sportschoolstand. Dat wil zeggen: wezenloos voor je uit staren en zo mechanisch mogelijk bewegen. Zo staar ik ook in een vliegtuig naar de schermen met vluchtinformatie. Je zou het bijna hypnose kunnen noemen. Dat ik daardoor meer van het kunstwerk geniet kan ik niet zeggen. En van de uitleg weet ik ook niets meer.

Anders was dat bij de makkelijke stoel, waar de koptelefoon een bij het schilderij passende compositie liet horen. Daar heb ik lang gezeten, met gedachten die afdwaalden en weer terug kwamen bij wat ik zag en hoorde.

Hoe anders was dat in de grote tentoonstellingen. Hier en daar  stond een houten bankje, zo midden in de zaal dat je niet op de meest ideale kijkafstand van het werk afzat en er continu mensen voor je neus stonden. Dat doet wat af aan de kijkervaring.

Het is volgens mij vrij makkelijk. Wil je dat mensen langer blijven kijken, maak het dan comfortabel. Da’s alles wat nodig is. En dan graag de kunstwerken die ik helemaal niet gezien heb niet meetellen!

Geplaatst in Tentoonstelling

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
