De vierde dimensie

Wat het huis zoekmaakt zal het huis teruggeven, zei de voormalige oppas van Dochter steevast als wij weer eens iets niet konden vinden – sjaals of mutsen of sleutels. Zij wist niet af van het bestaan van de Vierde Dimensie, het zwarte gat waarin al dit soort zaken verdwijnen.

Je kent het wel – of misschien niet als je tot een ordelijker mensensoort behoort. Je hebt punaises gekocht en paperclips. Je legt ze op je bureau – voor mij is dat bijna synoniem aan opruimen, ze liggen waar je ze nodig hebt. Maar op het moment dát je ze nodig hebt liggen ze er niet meer.

De Heerser van de Vierde Dimensie kán geholpen zijn door de zwaartekracht of huisdieren of huisgenoten. Het verdient dus aanbeveling even te zoeken en/of navraag te doen. Maar in de verte hoor je de Heerser al gniffelen. Wat in zijn macht valt, komt nooit meer terug.

Meestal zijn het kleine, praktische objecten die hij verzamelt. Paperclips dus, of pennen. Wasknijpers. Breinaalden (liefst één van een stel) en sokken (idem). In ons huishouden momenteel ook borden en glazen, maar ik verdenk voorlopig ook nog een huisgenoot van betrokkenheid hierbij.

Gisteren is hij er echter vandoor gegaan met een stapeltje papieren. Ik zou er iets om durven te verwedden dat ze gisterenavond op tafel lagen – een oproepkaart voor de bloedbank, een toegangsbewijs voor de Rafaeltentoonstelling in Haarlem, een brief van de schouwburg over een afgelaste tentoonstelling – dingen waar ik iets mee moest of wilde doen, dus.

Vanmorgen lag er niets. Ik vroeg Echtgenoot, die voor mij wakker was, of hij een idee had. Het vagevuur van de Vierde Dimensie wil wel eens een Stapel zijn. Ja, ze hadden dáár gelegen, was zijn idee. En verder wist hij het niet. De eventueel te verdenken Stapels gaven de papieren niet prijs.

Naarmate ik langer zocht, hoorde ik de Heerser harder lachen.

Ik vrees dat ik me er maar bij neer moet leggen dat ik actie moet ondernemen om te achterhalen wat ik moet doen. En dan trek ik een lange neus naar de Heerser. Meer dan het mij een beetje lastig maken is hem ook dit keer niet gelukt.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
