Artis

Omdat ik een afspraak had met een vriendin die een congres in Artis bijwoonde, besloot ik er gisteren zelf ook heen te gaan. Beter tussen de apen wachten dan buiten het hek, per slot van rekening.

Het hek was gelijk gebleven. Verder was mijn eerste indruk dat álles anders was dan dertig jaar geleden, toen ik er regelmatig kwam, maar dat viel mee. Of tegen, misschien, als je het van het oogpunt van de dieren beschouwt – de panters, bijvoorbeeld, zaten nog altijd in een sneu klein hok.

Maar de nog sneuer gehuisveste ijsberen zijn vervangen door zeeleeuwen, de tapirs kunnen zich omdraaien en de giraffen en zebra’s hebben een aardig weilandje tot hun beschikking.

Achterin zaten de zwartvoetpinguïns op de namaakrotsen. Dát was indertijd mijn favoriete plaats.

Ik kwam er vaak tijdens mijn eerste studiejaar, toen ik extreme verlegenheid en een foute studie had gekoppeld aan een heel foute kamer – vierhoogachter, zonder bel of degelijke verwarming en mét een raam dat niet sloot. Tussen die kamer en het gebouw waar mijn studie zich afspeelde lag Artis, en ik had een jaarkaart.

Als het weer het toeliet zat ik daar, bij de pinguïns, te studeren. En als het weer het niét toeliet, dwaalde ik tot sluitingstijd door de tuin. Ik had een aardige relatie opgebouwd met Meneer Leeuw, die naar me knipoogde als ik voor zijn kooi stond (echt waar).

Ik heb gisteren ook even bij de pinguïns gezeten, maar kennelijk herinnerde die plaats zich hoe volstrekt verloren me ik dat eerste jaar in de grote stad had gevoeld. Of misschien was het omdat ik nu geen studieboek bij me had, dat kan ook. Of omdat er alleen maar bejaarden zaten. Het beviel me er niet, en dat terwijl ik me eigenlijk had voorgesteld dat ik het grootste deel van de middag daar door zou brengen. Gelukkig is Artis groot genoeg om een nieuwe favoriete plaats te vinden. Ik geef de vlindertuin, die er toen niet was, een goede kans. Alleen moet ik wel vaker dan eens in de tien jaar op bezoek gaan, om te controleren of dat echt zo is.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
