Niet kopen…

Dat heb je natuurlijk met ‘projecten’ waar je je hals over kop instort: halverwege begin je je af te vragen waarom je dit nu eigenlijk doet.

Er zijn talloze redenen te verzinnen om niets aan te schaffen. Bezuiniging, een protest tegen de consumptiemaatschappij, een signaal aan jezelf dat je veel te veel spullen hebt. Omdat ik zonder zo’n uitgangspunt de maand begonnen ben, schiet ik nu van de ene twijfel in de andere.

Waarom, bijvoorbeeld, hechten de organisatoren zoveel waarde aan het wegdoen van dingen? Terwijl ze tegelijk ervan uitgaan dat je in je rijke archief allerlei schatten kunt ontdekken. Dan denk ik toch dat je beter alles kunt bewaren – als je een fantastisch overzicht hebt over je bezittingen, wat valt er dan nog schat te graven? Het is of het een, of het ander, zegt mijn logica.

Nu moet ik toegeven dat de fascinatie met lege kasten mij überhaupt nogal vreemd voorkomt. Voor wie volhoudt dat een rommelig huis een rommelige geest weerspiegelt: geldt diezelfde spiegeling voor een leeg huis? Een ding is maar zelden gewoon een ding – ik weet van bijna elke mok hoe ik eraan kom, bijvoorbeeld. Ik kan de mok wel naar de kringloopwinkel brengen, maar dan doe ik ook een drager van een herinnering de deur uit.

Ik begrijp ook al niet waarom tweedehands wel mag. Met die mogelijkheid geef je bijna een nieuwe impuls aan je verzameldrift. Je loopt zelfs het risico dat je méér koopt – Marktplaats en kringloopwinkelkopers juichen over de koopjes, wat als ze gelijk hebben?

Ondertussen heb ik nog braaf niets gekocht, behalve dan breigaren, maar dat mocht want dat is zelf maken. En vandaag kocht ik bíjna een plattegrond van Artis. Bijna. Het was voor het goede doel, de bouw van een cheetahverblijf of zo. Sorry, bovenmaatse huiskatten, je moet nog even geduld hebben.

Geplaatst in huis en tuin, uitdagingen

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
