De rij

Gisteren stond er een rij wachtenden over de – voor wie Almere kent – hele lengte van de Esplanade. Tot op de trappen naar de MediaMarkt. De rij leidde naar zo’n uitgeklapte vrachtwagen. Er stonden hekken omheen. De rij wachtenden bestond half uit kinderen van een jaar of acht, negen, tien – vooral jongetjes -, half uit geduldige ouders.

Ik schoot terug in mijn geheugen om te bedenken waarvoor ik eindeloos met Dochter in de rij zou hebben gestaan. Het enige wat ik of herinneren kan is Disneyland of de Efteling. De eerste keer dat we bij de Efteling waren, Dochter zal vier of vijf geweest zijn, hebben we anderhalf uur staan wachten voor de Droomvlucht. Zodra we geland waren, na een vluchtje van hooguit vijf minuten, zei Dochter dat ze nóg een keer wilde. Dan moet je weer zo lang in de rij staan, waarschuwden wij. Nou, dat gaf niets.

Afgezien dus van pretparken kan ik me geen rij herinneren waar ik vrijwillig met Dochter in ging staan, om iets – dat was wel duidelijk, gezien de populatie – dat alleen voor het kind van belang was. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik Dochter gedwongen heb om voor uitsluitend míjn genoegen ergens achter aan te sluiten, voor er misverstanden ontstaan.

Gezien diezelfde populatie voelde ik ook geen ernstige aandrang om zélf in de rij te gaan staan, onder het motto: hier is beslist iets dat je niet mag missen. Er zit enige afstand tussen wat negenjarige jongetjes niet kunnen missen en waar ik niet zonder kan, per slot van rekening.

Vanmorgen stond er weer een rij, en inmiddels was ik wel erg nieuwsgierig geworden naar wat ik aan het missen was. Ik ben, al zeg ik het zelf, meestal aardig op de hoogte van wat zich op de Esplanade afspeelt. (Vanavond moet ik even de oversteek maken voor een vuurwerk ter ere van de Floriade die Almere in 2022 mag organiseren).

De Almere-app gaf antwoord. Dit was de Skylanders Arena Tour. Er bestaan ook antwoorden waar je wél mee geholpen wordt.

Maar goed, ik was nu toch bezig… Skylanders zijn enge monsters die elkaar bevechten in diverse computerspelletjes – geen wonder dat je de hype over het hoofd niet als je geen kinderen in de juiste leeftijd hebt. Een blik op de site overtuigde me ervan dat ik blij was dat ik geen kinderen in de juiste leeftijd heb. Je zult maar ’s nachts even naar de wc gaan en op de gang zo’n engerd tegenkomen.

De kinderen stonden in de rij om een t-shirt te winnen, zich als Skylander te laten schminken, een foto te laten maken voor een green screen zodat ze in een Skylander-foto gemonteerd konden worden, en nog zo het een en ander. Aan de arme ouders was ook gedacht, vertelt de toursite: voor hen is een zitplek om te ontspannen. Die hebben ze wel nodig ook…

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
