Dilemma

Toen een vriendin mij vanmiddag een boek leende, begonnen allerlei types in mijn hoofd te discussiëren.

Mooi dat het je geleend wordt, zei de Principiële, kopen zou niet mogen.

Daar was iedereen het wel mee eens, eigenlijk. Hoewel levensmiddelen wel in nieuwstaat mogen worden aangeschaft en je zou kunnen beweren dat boeken voeding voor de geest zijn en dat je de ervaring koopt die met het lezen gepaard gaat, probeerde de Rekkelijke-die-van-principiële-discussie-houdt nog even. Heel zachtjes. Ze zag zelf al wel in dat je met deze redenatie alles goed kunt praten, afhankelijk van waar je liefde ligt. Een boek is een ding en een ding mag ik deze maand niet nieuw kopen.

Dát gaat me niet lukken, voorspelde de Zwakke. Kom zeg, ik heb vakantie, een fantastisch moment om te lezen en dan zou ik geen boek mogen kopen? Ondenkbaar. Druist in tegen elk mensenrecht. Crimineel, bijna. Ja, het zou moeten, maar ik geloof dat ik op dit onderdeel sneuvel.

Nou, zeg de Principiële streng, dan had je er niet aan moeten beginnen. Je wist dat je een paar weken vrij had, je wist ook dat je dan zou willen lezen. Je zoekt maar uit hoe, maar je gaat niet op dag vijf al een beetje terugkrabbelen.

De Zwakke boog deemoedig haar hoofd. Waar. Helaas. De Principiële had zoals gewoonlijk weer gelijk, maar wat maakte ze er een saai leven van. Nog goed dat ze nog niet had gedacht aan een maand zonder chocolade of koffie of suiker of wijn. Dan was het helemaal een nare vakantie geweest.

Joh, beurde de Redelijke haar op, het gaat om díngen! Om boeken die je in de kast kunt zetten. En wij lezen E-boeken op E-readers. Er is geen sprake van nieuwe dingen.

Natuurlijk wel, zei de Principiële, terwijl de Zwakke het weer een beetje zag zitten, de komende weken. Je had het nog niet, voor je had niemand dit exemplaar, je hebt ervoor betaald. Het verschilt uitsluitend in de vorm van zijn collega in de winkel.

Dat nu, vond de  Rekkelijke-die-van-principiële-discussies-houdt, was een interessant uitgangspunt. Downloaden mócht, als je er maar niet voor betaalde. Zo dreef dit boeiende initiatief je regelrecht de criminaliteit in. En hoe zat het met een kopie? Mocht dat? Mocht ik een kopie maken van een geleende cd?

De vereende types zijn er nog niet uit. Ik laat ze lekker doordiscussiëren in de wetenschap dat er op mijn E-readers en in mijn boekenkast voldoende ongelezen letters staan om de maand oktober, inclusief vakantie, door te komen. Maar ik ben wel heel benieuwd naar waar ze op uitkomen.

Geplaatst in huis en tuin, uitdagingen

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
