Rood

Een paar jaar geleden zat ik in de trein met bovengemiddeld veel dames met rode hoedjes en paarse jassen. Heel vrolijke dames. Navraag leerde dat het een soort genootschap was, een damesclub waar je voor uitgenodigt kon worden als je boven een bepaalde leeftijd was. Vijftig of zo.

De dames gingen eens in de zoveel tijd ergens heen, iets cultureel verantwoords, een tentoonstelling met een rondleiding, een voor anderen gesloten tuin, en ongetwijfeld een High Tea tot slot.

Het zag er heel gezellig uit.

Toen vandaag het straatbeeld ook voorzichtig wat roder kleurde, dacht ik in eerste instantie aan een uitje van deze dames, al kon ik me zo gauw niet voorstellen waarom ze dan nog niet kuddegewijs optrokken. Bovendien waren de rooddragers aan de jonge kant.

Nader speurwerk leerde me dat we vandaag te maken hadden met een bewustwordingsdag. Helemaal doorgrond heb ik het niet, maar het had er iets mee te maken dat hartziekten doodsoorzaak nummer één waren bij vrouwen.

Organisator: de Hartstichting.

Op zich begrijp ik dat die club het zorgelijk vindt dat – als ik het allemaal goed begrijp – percentueel gezien meer vrouwen aan hartkwesties overlijden dan een aantal jaar geleden. Het is dan toch net of al die andere clubs het beter doen dan jij.

(Lichtelijk terzijde: als er extra geld nodig is voor onderzoek naar de behandeling van allerhande ernstige ziekten, kan dat dan niet gezamenlijk? Alle stichtingen steunen is wat veel gevraagd, maar ik kan moeilijk kiezen tussen nierziekten en spierkwesties. We hanteren nog altijd een beetje het uitgangspunt dat we min of meer substantieel steun geven aan stichtingen die zich inzetten voor aandoeningen waar onze geliefden aan lijden/geleden hebben, maar naarmate wij en onze geliefden ouder worden begint dat wel een erg dure hobby te worden.)

Rood dragen, dus. Ter bewustwording. Ik weet niet of dat enige zin heeft. Om te beginnen omdat het een zo geheim symbool is, dat je het makkelijk over het hoofd ziet. Toeval. Een modetrend die je nog niet eerder had opgemerkt. Het verschijnsel dat als jij een nieuwe auto hebt gekocht, je opeens heel veel auto’s van datzelfde type rond ziet rijden.

Maar vooral omdat er geen actie aan vast zit en het dus net zo’n soort dag is als de dag van de aardbeienmilkshake of de chocolademuffin. Als alle Nederlanders vandaag een rode sjaal droegen zou je de actie geslaagd kunnen noemen. Helaas is daarmee geen leven gered.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
