Het Stedelijk terug

Ja, ik ben één van die mensen die jaren heeft uitgekeken naar de dag dat het Stedelijk zou heropenen. Ik heb een tijdje gedacht dat ik er verstandig aan zou doen om even te wachten met een eerste bezoek, omdat het er de eerste week beslist erg druk zou zijn.

Ach, dat was tot ik vorige week tv-beelden zag van de opening. De volgende stap in mijn denken was dat ik dús een dag vrij moest nemen. Alsof het donderdag veel rustiger zou zijn dan vrijdag. Ook maar niet gedaan. Vrijdag was vroeg genoeg, vond ik.

Het was absoluut thuiskomen. In een huis waar je ooit veel kwam, maar al een tijd niet geweest bent. Het is hetzelfde gebleven en tegelijkertijd is alles veranderd – wat niet storend is omdat de herkenning overheerst.

Ik kwam er een jaren geleden elke maand wel een keer – flitsbezoekjes, soms, afhankelijk van de toevallige tentoonstelling. Elk bezoek liep ik ook eventjes langs een aantal favorieten: Matisse, Schoonhoven, Appel en nog zo een paar… Die wist ik toen dus feilloos te vinden.

Ze waren er nog altijd, met andere, nieuwe buren. Met heel veel nieuwe buren – het museum is enorm geworden.

De komende weken, maanden, zal ik moeten wennen aan de nieuwe inrichting, een logische route moeten vinden naar wat ik zien wil. Dat kost me vast enige moeite – ik weet in het gebouw waar ik al tien jaar werk sinds we naar het midden zijn verhuisd nog altijd niet wat de meest logische route naar een andere afdeling is, dus dat zal in het museum niet veel beter zijn.

Maar wat hangt alles er mooi en ruim en licht bij en wat is het fantastisch om er weer rond te kunnen dwalen.

Geplaatst in huis en tuin, Tentoonstelling

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Alle berichten
