Boeddha

Hoe of het eigenlijk afgelopen was met mijn ‘ik word boeddha’-project, vroeg een van de andere gasten op het verjaarsfeestje van Nichtje me. Ik had toch een keer geschreven dat ik de handleiding hoe dat in vijf weken te bewerkstelligen was zou volgen?

Eh, ja.

Nou, dat is mislukt.

Ik heb inderdaad een inzicht verworven, en dat is dat het tussen mij en het boeddhaschap niets gaat worden.

Ik hecht teveel aan het leven, en ik denk dat het goed is om aan het leven te hechten – voor jezelf en voor de samenleving. Mijn hoofd weigerde om de tijdelijkheid van het bestaan, van alles in de wereld, als uitgangspunt te nemen. Ja, ik weet heus dat de mens sterfelijk is. Maar dat besef levert mij geen vrijheid op, maar moedeloosheid. Waarom zou ik nog iets willen? Waarom zou ik me boos maken over die etters in Haren of m’n best doen om een beetje verantwoord met dier en milieu om te gaan? Het heeft geen zin, alles verdwijnt toch.

In mijn beleving komen dingen tot stand door mensen die met bezieling ergens aan werken, zeer gehecht aan hun doel of de groep waarvoor ze werken.

Ik wil me druk kunnen maken om dingen die niet deugen, omdat dat de manier is om ze te veranderen. Ik wil me kunnen hechten aan mensen, omdat ik denk dat betrokkenheid een voorwaarde is om echt iets voor een ander te kunnen doen.

En ja, daarmee loop ik risico’s. Op frustratie, bijvoorbeeld, en op verdriet, in boeddhatermen dus op lijden. Dat is niet anders – ik kies voor de woeste natuur met toppen en dalen en vulkanen en woestijnen en gletsjers boven aangeharkt heuvelland. Dan maar geen boeddha.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
