Mobiele wereld

De makers van mobiele telefoons, hoe zouden die zo’n ding gebruiken, vraag ik me wel eens af. Het beeld dat ik erbij heb is dat ze continu verbonden zijn – altijd speurend naar vrije wifi-mogelijkheden, waar ze ook zijn. Dat de telefoon speurt, bedoel ik.

Wifi aan, GPS aan, automatisch synchroniseren aan, opdat je niets mist aan meldingen en berichten – al die dingen die ik uit zet als ik een dagje op stap ben, omdat ik zeker weet dat mét de batterij er na een halve dag de brui aan geeft.

Eigenlijk betekent dat, dat je een mobiel alleen kunt gebruiken als je ‘m niet gebruikt.

Vandaag was zo’n dag. Reserveaccu, een ding dat groter is dan de telefoon, lag thuis. Ik had me voorgenomen om dan ’s middags een beetje bij te laden, maar dat vergat ik natuurlijk, omdat ik het gewoon niet zo goed in mijn systeem weet te krijgen dat de batterij geen 24 uur meegaat, zelfs niet als je ‘m maar weinig gebruikt.

Om te zorgen dat ik nog een paar procent batterij over had om de politie te bellen in geval van een roofoverval op een Almeers fietspad, of om Echtgenoot te laten weten dat ik ook de laatste trein gemist heb, had ik alle tierelantijnen uitgezet. Helemaal uitzetten, nóg beter voor de batterij, vind ik in het kader van de roofoverval niet zo heel fijn.

Maar verder heb ik dus gemist dat ik nieuwe mail had, wat er niet toe doet, maar ook dat een vriendin met als ik in de buurt van het Leidseplein was (was denkelijk niet tot een ontmoeting gekomen, troost ik mezelf, omdat ik vanaf zes uur in een theater zat), dat het waarschijnlijk regende in Almere op het moment dat ik aankwam. En kon ik geen voicemail beluisteren, iemand bellen of via Facebook ergens op reageren of dit blogje tikken.

Ja, daar kon ik anderhalf jaar geleden nog allemaal prima zonder. Maar nu ik eraan ben gewend vind ik het hogelijk irritant dat ik mijn dag moet inrichten op de grillen van mijn batterij.

In mijn dagelijkse praktijk zie ik dat problemen het snelst opgelost worden als de programmeurs er zelf last van hebben. Daaruit leid ik af dat de telefoonbouwers niet voortdurend te maken hebben met bijna-lege batterijen. Vandaar mijn vraag: hoe doen ze dat????

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
