Kiest u maar!

En nu snel formeren, als het even kan. Ik heb een beetje genoeg van prognoses en analyses van het koffiedikkijkerige soort. Ik heb nog meer genoeg van ‘discussies’ waarbij het gaat om het winnen, niet om de waarheid en niet om het onderwerp, waar een snedige oneliner meer waardering lijkt te krijgen dan een doorwrochte argumentatie.

Ik heb de meeste debatten niet gezien, maar aan de samenvattingen in de krant had ik genoeg. Meer dan genoeg, zelfs. En dan wil ik het over peilingen nog niet eens hebben.

Misschien ligt het aan mij. Ik had het gevoel dat Nederland de politieke situatie een beetje zag als verlengde van de overdosis sport van deze zomer.

Terwijl, zou je denken, er toch hier en daar een inhoudelijke beslissing genomen moet worden. Was er niet iets met zorg? Met onderwijs? Met een begrotingstekort? Met cultuur? Met pensioenleeftijden en werkloosheid? Met, kortom, hoe de maatschappij eruit zou moeten gaan zien?

Ik vrees dat het daar ook de komende weken niet over zal gaan. Het zal gaan om macht. Niet om macht om vervolgens de wereld te verbeteren, te beginnen bij Nederland, maar macht om de macht.

Overigens heb ik uiteraard gestemd. Ik heb maar één keer verzaakt, en dat was toen ik aan het bevallen was van Dochter. Verder vind ik van alles af te dingen op het ‘systeem’, maar weet ik ook niets beters en vind ik bovendien dat je zorgvuldig om moet gaan met een recht dat grote delen van de wereld je benijden.

Geplaatst in huis en tuin, maatschappij

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
