De bedrijfspas

Terwijl ik gisteren samen met Dochter met ziektekostenverzekeringspasjes aan het prutsen was, heb ik mijn bedrijfspas klaarblijkelijk óók in handen gehad. Zoals een modern bedrijf betaamt, besta je ook bij ons als medewerker niet zonder pas.

De eerste barrière is ’s ochtends vroeg wel te nemen. Theoretisch moet je het hek naar de fietsenstalling met de pas openen. Dat is onhandig. De fietsenstalling bevindt zich in de kelder, je zoeft met een lekker vaartje omlaag en moet beneden tot stilstand komen. En vervolgens zien je pas op te duikelen, wat mij zelden in één beweging en zonder woorden te denken die ik van mijn moeder niet gebruiken mag. Gelukkig werkt zwaaien naar de beveiligers meestal wel, en de laatste tijd staat het hek ook regelmatig gewoon open.

Barrière twee is de deur naar de lift. Vanzelfsprekend vind ik mijn pas dan ook niet in één vloeiende beweging, maar dan hoef ik niet tegelijk een fiets in evenwicht te houden. Dat scheelt enorm.

Ook zonder pas kom je binnen. Via de route langs de beveiliging, die heus ook zonder dat ik me hoef te legitimeren de poortjes voor me opent, of door gewoon even te wachten tot een beter georganiseerd persoon z’n fiets heeft neergezet.

Dan volgt een dag dat je niets hebt aan de koffieautomaat, geen lunch kunt halen en niet kunt printen. Tenzij met behulp van collega’s – in praktische zin heb ik er weinig last van, van een pasloos bestaan.

Maar het heeft ook iets raars, te bedenken hoe afhankelijk je bent van die kleine plastic dingetjes. Eén flinke storing ergens en een heel bedrijf ligt stil. En met een nog iets flinkere het hele land. Ik ben geen doemdenker en geen pessimist, maar hiervan heb ik toch het vermoeden dat dat zomaar eens zou kunnen gebeuren.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
