Een cursus wakker worden

In een bijlage van de NRC stond gisteren een handleiding: hoe krijg ik het als avondmens voor elkaar om ’s ochtends op een dusdanig moment op te staan dat ik níet nog half bezig ben mij aan te kleden als ik al onderweg ben?

Het schijnt dat in mijn voorgeslacht, aan de kant van mijn Moeder een tante voorkomt die onderweg naar de kerk, op straat, nog haar haren deed en haar pantoffels voor schoenen verruilde. Dat werk. Al kan dat er ook mee te maken hebben dat haar familieleden nog iets meer last hadden van het op-tijd-kom-gen, dat ik even als het ochtendmensschap aan die tak van mijn familieboom situeer.

Ik denk dat de NRC-cursusleider zich het te makkelijk maakt. Hij zegt niet veel meer dan: je went jezelf eraan op tijd op te staan door elke dag op tijd op te staan. Dat is natuurlijk niet per se onwaar, maar wel een deel van de werkelijkheid, althans van mijn werkelijkheid.

Er ontbreekt bijvoorbeeld de notie noodzaak.

Een trein die eens in het half uur gaat, daar ren je harder voor dan voor een bus die om de zeven minuten gaat. Toen ik nog met de auto ging, wist ik het snoozen ook als ik eenmaal wakker en op was langdurig vol te houden. De krant lezen, een vest zoeken dat ik aan wilde trekken en nergens kon vinden, m’n tas reorganiseren… Die paar minuten haalde ik wel in. Drie. Vijf. Tien.

Sinds ik met de trein ga, doe ik dat niet. Tenzij ik ergens in mijn eerdere activiteiten tijd gewonnen heb. Dan denk ik opeens dat ik alle tijd van de wereld heb en ga ik dus allerlei niet-noodzakelijke dingen doen, zoals het oplossen van de puzzels in de krant. Maar ik weet zeker dat als al het puzzeltjesoplossen in mijn vaste activiteiten op zou nemen, ik me eindeloos vaak zou verslapen. Vandaag is er alleen een kruiswoordraadsel. Snurk. Echtgenoot vindt een sudoku ook leuk. Snurk. Het hóeft helemaal niet en al zeker niet per se nu. Snurk, snooze, snurk, snooze, snurk…

Nee, alleen op wilskracht wordt het niets. Ik heb noodzaak nodig.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
