De ronde van…

Zodra ik iets aangekondigd zie over activiteiten die op de openbare weg plaatsvinden, beginnen al mijn wantrouwige voelsprieten zenuwachtig rond te draaien. Net als omleidingen wegens werkzaamheden zijn ze in staat mij tot razernij te brengen.

Meermalen heb ik briesend voor of achter een hek gestaan, waarbij ik mijn plaats van bestemming kon zien, zonder het te kunnen bereiken. Een betere strategie zou ongetwijfeld zijn om te doen alsof ik een zeer geïnteresseerde supporter was, en te wachten tot de dienstdoende vrijwilliger de andere kant op keek en dan door, over, langs het hek mijn weg te vervolgen. Maar nee, ik moet daar zo nodig staan briesen en op luide toon uitleggen dat Ik Nu Daar Aan De Overkant moet zijn, zodat die verantwoordelijke bewaker me niet meer uit het oog verliest. Zou ik ook niet doen, in zijn/haar geval.

Waar bij werkzaamheden vaak nog min of meer staat aangegeven hoe je eventueel je weg zou kunnen vervolgen, zetten de organisatoren van wielerwedstrijden, triathlons, marathons en bloemencorso’s domweg een dranghek neer met de mededeling dat de weg afgesloten is. Heel fijn.

Toen ik zag dat er vandaag een Hilversumse wielerronde was, herinnerde ik me dat ik vorig jaar ook tijdens die ronde aan het werk moest. Het parcours loopt rond het stadhuis. Datzelfde stadhuis ligt exact op de route tussen station en werk. En wie Hilversum kent weet dat gewoon rechts, links, links en weer rechts gaan niet, zoals in een normale stad, betekent dat je een eindje verderop op dezelfde weg uitkomt. In Hilversum betekent dat dat je voorgoed verdwaald bent.

Een terzijde-tip: mocht je ooit met een geboren en getogen Hilversummer meegefietst of -gereden zijn, en heeft hij/zij allerlei briljante sluipweggetjes genomen, probeer dat dan nooit, ik herhaal met klem nooit, op eigen houtje na te doen. Toen de ring om Hilversum werd aangelegd of gereconstrueerd stond er niet voor niets een bord aan de gemeentegrens met de waarschuwing ‘GPS uit en verdwaal niet’. Groningen vlak na de invoering van het verkeerscirculatieplan. Maar dan permanent.

Afijn, vorig jaar heeft het me een uur gekost om van het station naar het werk te komen. En nu, nu ik opnieuw een zondagmiddagje moest werken, was er opnieuw zo’n vermaledijde ronde aangekondigd. Het wegens gebrek aan klandizie akelig spraakzame mannetje van de fietsenstalling wees me er ook nog eens op. Met de geruststellende toevoeging dat hij ook geen idee had hoe ik nu bij mijn kantoor moest zien te komen.

Het ging boven verwachting bijna in één keer goed, Ik moest daarvoor een paar voetgangerstrajecten meenemen en een aantal dreigende borden met ‘alleen voor hulpdiensten’ negeren. De enige hobbel was dat het een of andere genie een VIP-tent zo had gelokaliseerd dat de uitgang op het fietspad was – het enige doorgaande fietspad in heel Hilversum, vermoed ik. En of dat nou zo’n handige plaats was, ik weet het niet.

 

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
