Rover

image

Behalve de man die geen glijbaan op een kinderspeelplaats wilde omdat dat kinderen aan zou trekken, ken ik geen grotere zeur dan Rover.

Nee, da’s overdreven. Een van mijn heimelijke genoegens is het lezen van ingezonden brieven in de krant, omdat daar zo heerlijk gezeurd wordt, waarbij vanzelfsprekend álles áltijd de schuld van de ander is.

Rover is een van de vele professionele zeurverenigingen. Ik vind het telkens weer fascinerend dat er kennelijk mensen zijn die hun brood verdienen met zich tekortgedaan en verongelijkt te voelen.

Ik zou dat niet lang volhouden, denk ik. Ik vind mezelf niet zo belangrijk dat ik denk dat mensen dingen doen om mij dwars te zitten, laat staan dat ik organisaties en instanties daarvoor aanzie.

Bij Rover zitten mensen die dat wel kunnen. Waar ik dacht dat de NS zich richt op het zo goed mogelijk passagiers van A naar B te brengen, lijkt Rover te denken dat het principe doel van het bedrijf is om mensen te ontmoedigen van het openbaar vervoer gebruik te maken.

Ik heb me vandaag vermaakt met een bericht uit een van de weekeindkranten. Het schijnt dat de NS in januari of zo ophoudt met het verstrekken van papieren kaartjes. Een van de problemen die opgelost moest worden is de samenreiskorting. Voor niet-treinreizigers: iemand met een abonnement mag buiten de spits zich laten vergezellen door drie anderen die dan van het kortingstarief gebruik mogen maken. Ik weet niet beter dan dat je daar dan een papieren kaartje voor kopen moet, maar dat schijnt niet meer nodig te zijn of is binnenkort niet meer nodig, dat moet ik nog even uitzoeken.

Onze vrienden van Rover zijn daar niet blij mee. De grote boze NS, zegt Rover, tornt aan de rechten van de kortingskaarthouder. Argument één: de NS dwingt mensen dus een OV-chipknip van €7,50 aan te schaffen. Okay. Ik zal het voorzichtig formuleren. Ik veronderstel, anders dan Rover, dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders allang een OV-chipknip heeft (zelfs Echtgenoot) en dat de enkeling die het tot nog toe zonder doet, misschien wel helemaal nooit van het OV gebruik zal maken.

Argument twee: je kunt pas vijf minuten voor je met korting mag reizen, inchecken tegen het lage tarief. En dan heb je dus geen tijd meer om in de zone achter de poortjes koffie te halen.

Kijk,en daarmee toont Rover aan dat het professionele zeurpieten zijn. Ze hadden per slot van rekening ook kunnen zeggen dat het daardoor voor mensen die wat minder hard kunnen lopen, zeker op grote stations, wel erg moeilijk wordt gemaakt om een trein van net na negen uur te halen. Misschien had iemand zich ook kunnen herinneren dat in een grijs verleden je die kaartjes met korting een kwartier voordat de goedkope periode inging kon kopen. Dan had ik ze serieus kunnen nemen. Als het om het kopje koffie gaat vind ik dat vrij moeizaam.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
