Seriekijken

image

Wegens verregaande uithuizigheid heb ik het een paar jaar geleden opgegeven om tv-series te bekijken. Tegen de tijd dat ik een opnameappartement had doorgrond, hadden we weer een ander en er is natuurlijk ook een grens aan het aantal videobanden dat je voor eigen gebruik kunt reserveren.

In strikt theoretische zin kende ik de concepten kopen of illegaal downloaden. Kopen stuitte op het niet meer dan gevoelsmatige bezwaar dat het een beetje verwend was om nieuwe producties in huis te halen als op elk willekeurig moment van de dag of nacht een kleine vijfhonderd zenders tot je beschikking staan.

En illegaal downloaden, ach, iets te veel van mijn voorouders leefde (gedeeltelijk) van de inkomsten uit auteursrechten. Hou me ten goede, ik denk ook dat het systeem achterhaald is, maar ik vind wel dat iemand die iets maakt (als baan) daar ook z’n inkomen uit moet kunnen halen.

Gisteren ben ik uiteindelijk, als laatste Nederlander, gezwicht voor een complete serie op dvd. Ik vrees dat die zwakheid verregaande consequenties kan krijgen.

Toen we de dvd aanzetten, namen we ons voor één, hooguit twee afleveringen te kijken. Maar we werden door elke cliffhanger meegezogen tot de dvd ‘op’ was. Het was toen half één en ik voel een lichte verslaving aan deze manier van kijken opkomen.

Dat is onhandig. Het is mij nog nooit gelukt de ene verslaving voor de andere in te ruilen. De kans dat ik er een andere tijdsintensieve hobby voor opgeef schat ik bijzonder laag in. Het gaat ongetwijfeld mijn nachtrust worden, die in moet leveren.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
