Als ik toch eens rijk was…

image

Ik geloof dat ik eruit ben. Als ik opeens heel rijk zou zijn, dan vraag ik Pipilotti Rist om een kamer voor me in te richten.

Pipilotti is een Zwitserse kunstenares die video’s en projecties maakt die op een ongewone wijze bekeken moeten worden. Ik ‘ontmoette’ haar een paar jaar geleden voor het eerst, in museum Boijmans in Rotterdam. Daar was een zaal gestoffeerd met zitzakken – je mocht zo onderuit als je wilde, de projectie vond op het plafond plaats. Het was iets met veel kleuren die in elkaar overvloeiden en wapperende rokken en blote voeten in het gras. Of iets heel anders, maar dit is de impressie die ik eraan overhield.

Deze zomer toonde het Centraal Museum in Utrecht een installatie van Pipilotti. Ik moet altijd een drempel overwinnen om naar het Centraal Museum te gaan. Ik weet niet wat het precies is, we liggen elkaar niet zo goed. Het is een soort kruip-door-sluip-door-gebouw waar ik altijd de weg kwijtraak en waar ik altijd op plaatsen kom waar ik helemaal niet wil zijn. Ik ben vandaag wel zes keer langs een vast heel bijzonder houten schip geweest. Het ligt in het donker en het is zo goed geïmpregneerd dat ik na tien seconden het al benauwd krijg.

Na een paar foute afslagen en wat trapjes op en trapjes af, vond ik toch de Kapel waar de installatie zich bevond.

De ingrediënten waren patchwork gordijnen, vitrage, muziek. En videoprojectie, natuurlijk. Ik was – dat was prettig – de enige bezoeker en heb een tijdje rondgelopen in een poging het geheel in te drinken. Wat een beetje werd belemmerd doordat de route naar het binnenbalkon buitenom was, via trapjes met museummedewerkers in druk overleg – weg dromerig gevoel.

En ik miste ernstig een zitzak. Of desnoods een hard bankje.

Ik wil dus een Pipilotti voor mezelf. Een snoezelkamer om me in terug te trekken als ik even geen zin heb in de wereld. Toch maar weer eens een staatslot kopen…

Geplaatst in Tentoonstelling

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
