Hoe maak je nieuws onschuldig?

image

Gek is dat toch, de eerste dag na een vakantietje denk je dat je dit keer echt in staat bent de relaxte zen-toestand vast te houden, en de tweede dag loop je al weer van de ene afspraak naar de andere te stuiteren.

Dat geeft niet, een werkgever betaalt je om dingen te doen en problemen op te lossen en niet om ze aan de kant te schuiven omdat het er in het licht van de eeuwigheid helemaal niets toe doet.

Het ‘wat-is-hier-nu-eigenlijk-het-belang-van’-gevoel blijft een stuk langer hangen als het om nieuws gaat. In de goede oude tijd kon je op je vakantiebestemming met een beetje geluk een Telegraaf of Daily Mirror van eergisteren kopen, of een uitermate lokaal blad met uitermate lokale problematiek. Toen was dat effect nog groter dan nu, nu je waar ook ter wereld Nederlandse nieuwssites kunt raadplegen.

Maar ook nu, en zelfs als ik thuis bij onze drie kranten blijf, raak ik tijdens een vakantie redelijk onthecht. Nu niet omdat ik jet nieuws niet volg, maar juist omdat ik de tijd heb en neem om die drie kranten uitgebreid te lezen.

Een bericht wordt huiselijker, kleiner, minder bedreigend als je het elke dag drie keer leest, in drie verschillende varianten. En dan de volgende dag weer, met kleine wijzigingen, wat nieuwe details, een minieme ontwikkeling.

En dan al die interviewtjes met al die mensen die iets vinden van de actualiteit of van elkaar… Hoe meer mensen iets vinden, hoe minder ik hoef. Er is vast een wereldwijd maximum aan meningen, ik maak graag ruimte voor hen die wel graag een bijdrage leveren.

Op mijn werk is het kalmerende effect van vrij hebben al weer volledig uitgewerkt. Ik heb vanavond de krantentest gedaan, en het is er nog een beetje. Jammer genoeg merkte ik dat ik de ingezonden brieven al even irritant als vermakelijk begon te vinden. Da’s een veeg teken – voor je het weet maak ik me weer druk over al die egootjes met hun meninkjes.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
