Holy Motors

image

Afgelopen maandag ben ik met een vriendin naar Holy Motors geweest – een film waar mijn diverse kranten juichend over waren.

Ik moet bekennen dat dat dan ook het enige was dat ik van de recensies heb gelezen. Mijn vriendin was een stuk verder gekomen, zij wist te vertellen dat de film geen plot had.

Dat klopte. In grote lijnen ging de film over een meneer, Oscar, die in een limousine werd rondgereden en telkens in een andere vermomming dingen doet. Waarom is volkomen onduidelijk.

Ik vond de film fascinerend, mijn vriendin vond ‘m vooral bizar, en misschien wel té bizar om nog aantrekkelijk te zijn. Ik had maandagavond al het idee dat ik iets in de film herkende, al wist ik volstrekt niet wat.

Vandaag begreep ik het opeens. Niet de film, wel de herkenning.

Honderd jaar geleden ben ik afgestudeerd op Postmoderne aspecten van de Nederlandse literatuur. Nu kun je daar niet meer mee aankomen – zó achterhaald -, toen was dat behoorlijk actueel. Zo actueel dat vier studenten met mij hetzelfde wilden onderzoeken, wat tot de merkwaardige constructie van een vijfpersoons afstudeerscriptie leidde.

In die periode las ik flink wat Amerikaanse romans, die door een recensent ‘postmodern’ waren genoemd. Theorie was er wel, maar die was vooral filosofisch van aard, daar hadden wij weinig aan.

Het waren vaak verwarrende boeken, waarin identiteiten niet vaststonden, iets als dé waarheid of dé werkelijkheid niet bestond, en die uiteindelijk vooral over zichzelf gingen.

Als ik met de kennis van toen naar de film van maandag kijk, dan wordt alles een stuk duidelijker. Clichés, wisselende genres, citaten – ik begrijp de film nog altijd niet, maar wel waarom-ie me toch vertrouwd voorkwam. Da’s hoe dan ook vooruitgang.

Geplaatst in Film

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
