Grachtenfestival

image

Gek is dat toch, dat een festival dat ruim een week duurt in de ogen van ‘het publiek’ uit precies één activiteit bestaat. Gay Pride wordt zo samengevat tot Canal Parade, en het Grachtenfestival tot één concert. Heel bizar. Het lijkt met alsof je tot een geheim gezelschap moet behoren om weet te hebben van de rest van de activiteiten.

Aangezien ik niet de directe doelgroep ben van de Gay Pride, heb ik daar geen programma voor opgedoken. Voor het Grachtenfestival wel. Ik ben jaren geleden toeschouwer geweest bij het afsluitende Prinsengrachtconcert. Dat was wel een komisch gedoe met héél veel bootjes die klaarliggen om als eerste bij het podium aan te leggen. Maar omdat het er meer gaat om de eerste te zijn, dan om de muziek, voelde ik me daar toch niet helemaal op mijn plaats. Gezien worden is zogezegd ‘niet mijn ding’.

Omdat er bij de concertjes van vanmiddag geen televisie aan te pas kwam, was het een stuk relaxter. Ik heb tenminste niemand een ander van de kade of een plankier zien duwen om net iets meer vooraan te komen zitten.

Op vijf werkschuiten in de grachten rondom de Nieuwmarkt werden mini-concertjes gehouden, telkens van een half uur. Om logistieke redenen kon je er maar drie bijwonen. Ik vond dat jammer, al begrijp ik ook wel dat het voor muzikanten niet echt te doen is om vijf keer op een dag een half uur op te treden. Op een boot. Met omgevingsgeluid. Met publiek dat gedeeltelijk heen en weer loopt. In de volle zon.

Water, zon en muziek. Als je dán geen leuke middag hebt…

Geplaatst in opera/muziektheater

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
