De zwaan en de spoorwegen

image

Even een door mij gecreëerd misverstandje uit de weg helpen: mijn jaarproject was het maken van de bloemetjes, het schrijven kwam er min of meer automatisch bij. En daar ben ik inmiddels redelijk verslaafd aan geraakt, dus daar ga ik gewoon mee door.

Met Pop ook. Ze heeft inmiddels twee armen, dus er is vooruitgang. Het ziet er een tikkeltje voodoo-achtig uit met al die naalden door haar heen, maar het komt wel in orde met haar. Hoop ik.

Als ze af was geweest had ze zich kunnen verbazen over een berichtje van niets op nu.nl. Of liever, over de reacties erop. Nu doe ik het maar.

Volgens het berichtje heeft NedTrain, een dochteronderneming van de NS, een onderhoudsmonteur met betaald verlof gestuurd. De man zou in strijd met de veiligheidsprotocollen een gewonde zwaan van het spoor hebben gehaald, een actie die tot onderzoek leidt.

Onder dat berichtje staan ongeveer 450 reacties. Waarvan er hooguit 25 enig begrip tonen voor het standpunt van de directie van NedTrain, dat veiligheidsprotocollen er voor zijn om nageleefd te worden. De rest vertelt in heftige bewoordingen dat deze monteur een held is.

Ik heb geen oordeel over de actie van de monteur. Ik snap dat de directie vindt dat ze regels niet voor niets hebben opgesteld en dat de medewerkers zich aan dienen te houden. Ik snap dat een medewerker soms iets denkt als: krijg het rambam met je regeltjes, ik kan dit nu en hier oplossen, en dat ga ik dus doen ook.

Wat mij verbaast, toch telkens weer, is dat zo’n groot deel van de reagerenden het kennelijk allemaal wél precies weet. Niet alleen in de eerste emotie nadat het berichtje geplaatst werd, ook nu nog, zeker vijf uur nadat het me voor het eerst opviel.

En wat me bovendien verbaast, is dat een groot deel van de boze emotie gaat over zaken die helemaal niet aan de orde zijn geweest. Dat, bijvoorbeeld, zonder het moedig ingrijpen van deze dierenvriend, de harteloze NS de machinist de zwaan gewoon aan had laten rijden. Inclusief de sneer dat dat vast ook moest als het om een mens ging in plaats van om een zwaan. Of dat er eerst uren vergaderd moest worden alvorens er iets gebeurde.

Ik denk dat ik ongeveer een jaar geleden in een trein zat die een paar honderd meter voor het station tot stoppen gedwongen werd door, inderdaad, een zwaan die eerst langs het spoor liep en daarna erop. Er was geen sprake van dat het dier aangereden zou worden – ik vraag me af of degenen die dat suggereren eigenlijk een idee hebben hoe groot een zwaan is.

Mijn trein bleef wachten, net zoals die van de andere kant, tot de politie en medewerkers van de dierenambulance het dier gevangen hebben. Ik weet dat mijn collega-passagiers en ik dat een vrij logische gang van zaken vonden. Zo’n enorm dier, dat daar niet geheel ontspannen tussen de rails is beland, helemaal niet vreemd dat je daar deskundigen bijhaalt. Van de dierenambulance-mensen verwacht ik dat ze weten hoe ze het dier het best kunnen benaderen, zodat het niet wild om zich heen gaat meppen. Van de politie verwacht ik dat ze in het uiterste geval, als het dier gevaarlijk is, kunnen ingrijpen.

Niemand van de reagerenden kent de situatie. Niemand weet of het gevaarlijk was. Niemand weet wat er in het veiligheidsprotocol staat. Maar iedereen weet wel dat de monteur een held is en de directie bestaat uit een stel onmenselijke sukkels.

Tja.

Als ik dit soort reacties lees, denk ik altijd terug aan mijn Vader, die regelmatig Zeer Boze ingezonden brieven schreef. Die haalden de krant nooit, om de eenvoudige reden dat voor ze naar de post waren gebracht, zijn verontwaardiging wel gezakt was. Een uurtje verplichte bedenktijd voor je een post definitief plaatst, zou dat erg ingewikkeld te programmeren zijn?

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
