Schilderkunst

image

Wegens overdreven warmte vluchtten we de afgelopen dagen in musea. Nu is de temperatuur weer tot een beschaafd niveau gedaald en hoeft dat niet meer.

In het Guggenheim en het MoMa viel me op hoeveel meesterwerken ik eigenlijk al gezien had – op tentoonstellingen waar schilderijen uit de hele wereld verzameld waren, of in een andere versie, een studie of juist een meer definitieve variant.

Tegelijk viel me op dat ik nog zo ontzettend veel niet gezien had.

Soms denk ik in een museum aan mijn oudtante Grete. Lang, lang geleden, vlak na hun studie en ruim voordat er sprake was van kleine Kossmannetjes, woonden mijn ouders een jaar in Parijs. Hoewel dat nu slecht voor te stellen is, zijn hun ouders daar nooit geweest. Maar oudtante Grete, kunsthistorica, die kwam wel, gewapend met een Baedeker, toendertijd een toonaangevende reisgids.

Volgens de overlevering hadden mijn ouders een paar dagen vrij genomen om Tante rond te leiden. Tante rende kerk in en kerk uit om te constateren dat een Breughel of Rafael ergens hing en een treffende overeenkomst vertoonde met de reproductie die ze kende.

Hoewel de reproductietechniek sinds het begin van de jaren vijftig beslist wat verder ontwikkeld is, heb ik juist bij de werken die ik al ken de behoefte heel lang stil te staan. Het werk in het echt zien is zo anders dan van het plaatje. Toch de factor ervaring, denk ik dan maar. Kennelijk is die belangrijker geworden naarmate we op papier en celluloid meer van de wereld hebben gezien dan voor mijn tante mogelijk was.

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
