Beroemdheden

image

Vandaag was ik in Vilsteren, een plaats waarvan ik tot zeer recent geen flauw idee had waar ik ‘m op de kaart moest plaatsen. Tussen Ommen en Dalfsen, weet ik inmiddels.

Op en om het landgoed aldaar werd een festival gehouden rond Boer zoekt Vrouw, waar ik heenging omdat ik graag naar de evenementen die mijn collega’s organiseren ga, en omdat ik er een vriendin hoopte te ontmoeten. Ze deed ooit aan het programma mee, maar onze vriendschap dateert van daar voor.

Ik ben, vrees ik, slecht in beroemdheden. Om te beginnen herken ik zelden tot nooit iemand, verder relativeer ik bekendheid van een tv-programma altijd snel weg en misschien werk ik ook wel gewoon bij het verkeerde bedrijf. Mocht ik iemand tegenkomen van wie ik weet dat-ie enige bekendheid geniet, dan denk ik hooguit, grappig dat is die-en-die. Leuk hem/haar hier te zien.

Dat was niet de reactie van de doorsnee-bezoeker op het festival, waar uit de aard der zaak nogal wat boeren en vrouwen uit de diverse televisieseries rondliepen – onder hen mijn vriendin en haar vrienden.

Zeker als ze met andere voormalige deelnemers stonden te praten, schoten mannen en vrouwen – vooral vrouwen – met fototoestellen en mobiele telefoons toe, voor het ultieme kiekje. Vooruit. Ik geef toe dat het een afwijking is dat ik probeer mensen op mijn foto’s zoveel mogelijk te vermijden, zodat de Kalverstraat zelfs op koopzondag uitgestorven lijkt.

Ook heel normaal is kennelijk dat je de bekende Nederlander aanspreekt. In verschillende vormen, van een beetje aarzelend tot direct opdringerig. Ik heb met groeiende verbazing geluisterd naar een mevrouw die omstandig uitlegde dat ze hier met een vriendin was die zich had voorgenomen om alle aanwezige boeren aan te spreken, wat zij natuurlijk helemaal niet zou doen, een redevoering waarbij ze zich richtte tot mijn vriendin naast me en haar vriend tegenover me en niet eens zag dat ze me mijn frieten bijna uit mijn hand stootte.

En natuurlijk: op de foto mét! Ik ben zo vrij dat te vergelijken met de eeuwige vakantiefoto’s waarbij iemand voor een bezienswaardigheid poseert. Wil je daarmee bewijzen dat je er echt geweest bent, de bekenden echt gezien hebt?

De meeste lol had ik van degenen die stonden te overleggen: die ene was X en die ander, dat was toch Y? En nummer drie, wie was dat dan, moesten we die ook kennen?

Voor mijn vrienden is het dagelijkse kost, herkend en aangesproken worden. Ik ben blij dat ik er niet aan hoef te wennen.

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
