Plannen

image

Plantechnisch zat het niet erg mee, deze week. Persoonlijk ben ik van mening dat dat vooral komt omdát ik een planning gemaakt had. Een planning volgens het boekje, al zeg ik het zelf.

Terugrekenen vanaf het moment van oplevering. Nú moet dit af zijn, nu dát. Dus hebben we nu het ene nodig en dan het volgende. Als het één niet op het juiste moment af is, kan de ander niet verder. Ik had zelfs aan tijd voor testen gedacht.

Het liep de eerste paar weken voorspoedig, ik kan niet anders zeggen. Mijn teamgenoten hielden zich zo veel als mogelijk was aan de planning en ik rommelde er een beetje tussendoor. Dat gaf niet, vond ik, want op papier zou het vlekkeloos verlopen. Ruim op tijd zou alles af zijn, het stond geschreven.

Wie was ik om mijn eigen woorden in twijfel te trekken?

Eigenlijk verbaast het me hoeveel rust een schema met vakjes en data en taken en afhankelijkheden me geeft. Het lukt me altijd opnieuw om me niet alleen het gevoel te geven dat alles goedkomt – dat denk ik altijd wel – maar ook dat ik zeeën van tijd en eindeloos veel energie heb. Op papier lukt het me om elke avond brood te bakken en – strak gepland – driegangenmaaltijden zó voor te bereiden dat ik ze in een kwartier op tafel heb. Relaxed, cool, alles onder controle.

De realiteit is natuurlijk dat ik drie keer in de week net voor sluitingstijd de Febo binnenren en met dat dagelijks brood is het ook nooit wat geworden.

Ergens halverwege vorige week begreep ik dat ook mijn prachtige planning niet volautomatisch de juiste teksten schreef en op de goede plaats in een site hing. Ik moest zelf óók van alles doen.

Natuurlijk, ook zonder plan zou ik gisteren hebben moeten werken. Maar of de relatieve rust van het begin opweegt tegen het gedoe van de laatste dagen, dat weet ik niet. Ik vind uiteindelijk het leven toch een stuk overzichtelijker als ik nu en dan uit de lucht pluk wat het meest urgent is. Ook dan komt alles op z’n pootjes terecht. Met permanente chaos heb ík geen probleem.

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
