Marten Toonder

image

Vandaag zou hij zijn honderdste verjaardag vieren: Marten Toonder. Als ik nu zijn verhalen lees, denk ik dat mijn herinnering niet kan kloppen, maar ik heb in mijn hoofd dat in mijn vroegste jeugd, de afgebakende tijd dat we in Londen woonden, Vader dagelijks de Bommelverhalen uit de krant voorlas, en dat we ze ook volkomen begrepen.

Specifiek van dat laatste vraag ik me inmiddels af of dat wel klopt. Ik was vijf toen we naar Nederland verhuisden en ander voorleesmateriaal vonden mijn ouders in Lea Smulders, gedichtjes van Annie M.G. Schmidt en de avonturen van Pol, Pel en Pingo, die minder vroegen van onze hersenen.

Het zal er wel meer in gezeten hebben dát we uit de krant werden voorgelezen. Later heb ik de strips wel gelezen – Moeder knipte ze uit en plakte ze in. De boeken liggen nog altijd bij haar op zolder.

Wat ik wél heel zeker weet is dat er in die vroege jaren behoorlijk wat Bommelwoorden in ons vocabulaire zijn geslopen, waarvan Broer en ik niet wisten dat ze niet tot ‘normaal’ Nederlands behoorden. We hadden alleen volwassen Nederlandstalige sprekers om ons heen, hoe konden we onderscheid maken?

Eenmaal in Nederland leerde ik snel dat klasgenoten misschien wel ‘Dit is de spin Sebastiaan’ kenden, maar niet ‘Ik ben geboren uit zonnegloren en een zucht van de ziedende zee’, wat Vader me óók had leren opzeggen en dus ook welke woorden op de lagere school niet thuishoorden.

Maar nog begrijp ik niet waarom het ‘denkraam’, de ‘grootgrutter’ en de ‘zielknijper’ wél het Nederlands versterkt hebben en de door mij regelmatig gebruikte ‘brekelverpakking’ niet.

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
