De spoorwegen

image

Toen ik mezelf vanmorgen in de trein naar Hilversum had geïnstalleerd, met koffie en een boek, alsof de reis minstens anderhalf uur zou duren, zag ik in mijn ooghoek opmerkelijke drukte op het perron – passagiers en mensen met rode petjes. En het bord waarop stond hoe laat mijn trein vertrekken moest was opeens blanco.

Geen paniek, dacht ik nog, er is wel vaker iets met die borden. Maar voor de zekerheid raadpleegde ik tóch even de NS-app. Die wist te vertellen dat mijn trein niet zou rijden, die aan de overkant wel. Met een overstap in Weesp kwam ik ook waar ik wezen wilde.

Mijn licht neurotische inslag vereist dat als er meer informatiebronnen zijn ik die állemaal moet raadplegen en ik ben pas gerust als ze het met elkaar eens zijn. Als ik een gemarkeerde én beschreven én van kaart voorziene route wandel, zie ik weinig van de omgeving omdat ik continu de diverse aanwijzingen met elkaar aan het vergelijken ben.

Maar de NS heeft het nog niet voor elkaar alle informatiekanalen op elkaar af te stemmen. Zo zei de NS via Twitter dat er geen treinen reden tussen Almere-Muziekwijk en Weesp, wat in principe voor mijn trein geen effect zou hoeven te hebben en de trein aan de overkant zou beletten z’n reis te vervolgen. Ja, naar Muziekwijk, waar ik niets mee opschoot. . Maar de app en het bord lieten die trein doorrijden en de mijne juist niet.

Een meneer met rood petje moest uitsluitsel kunnen geven. Helaas, na de magische combinatie ‘blikseminslag’ en ‘ik weet het niet’ kostte het me enige moeite beleefd te blijven luisteren. Dat werd de bus.

Is dat erg? Welnee, ook daarmee kom ik in Hilversum. Is het erg dat vlak nadat ergens iets mis is gegaan, de diverse NS-informatievoorzieningen verschillende informatie verstrekken? Nee, onhandig, lachwekkend misschien. Niet erg.

Maar waar ik werkelijk bovenmatig aan erger, is dat in geen enkele communicatie ‘mijn’ traject genoemd wordt.

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
