Familie

image

Je hebt familie in diverse gradaties. De familie waar je in geboren bent. De familieleden waar je voor gekozen hebt – je partner, je kinderen. De familieleden waar zíj in geboren zijn en die waar zij voor gekozen hebben. Je kunt nog een paar rondjes verder gaan, natuurlijk, maar zo is het al ingewikkeld genoeg.

In wisselende groepen ontmoet je deze kringen op feesten en partijen.
Vanuit familiesociologisch uitgangspunt zijn de gekozen familieleden de interessantste – zij veranderen de bekende dynamiek, het evenwicht dat moeizaam tot stand gekomen is en waar misschien niet iedereen blij mee is, maar dat bij gebrek aan beter of uit angst voor het onbekende, niet bediscussieerd wordt.

Tussen de gekozen familieleden in mijn schoonfamilie zit een verstandelijk gehandicapte man, voor wie mijn schoonzus en zwager zorgen. Ik noem hem Huisvriend. Eerst waren ze zijn bezoekvrienden en haalden ze hem elk weekeinde uit de instelling waar hij woonde. In de loop van de tijd groeide hun zorg, en inmiddels hebben ze hem in huis genomen.

Ook al in de begintijd kwam Huisvriend mee naar familiebijeenkomsten. Ik vind en vond dat oprecht vanzelfsprekend en tegelijk had ik geen flauw idee hoe ik met hem moest communiceren. De wereld was overzichtelijk: ouderen en mensen met een handicap, verstandelijk of lichamelijk, kwamen in het straatbeeld en mijn leven niet voor. Ik zeg niet dat ik dat goed vind – dat vind ik namelijk niet -, het was wel de realiteit, en grotendeels nog steeds.

Een enorme troef in die eerste jaren was Dochter, in haar peuter- en kleuterjaren van een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau als Huisvriend. Samen zaten ze te kleuren en te tekenen en Huisvriend wierp zich op als beschermer van Dochter als iemand haar plaagde. Dat Echtgenoot en Oom ooit deden alsof ze Dochter in een vijver wilden gooien heeft hij ze nog lang nagedragen.

Hij vindt het inmiddels moeilijk te verkroppen dat Dochter niet meer naar elke verjaardag met ons meekomt. En dat ze autorijdt, dat is ondenkbaar. Hij wijst dan aan: zo klein is ze.

Het aardige van niet-gekozen familie is dat ze je onherroepelijk in aanraking brengen met werelden buiten de jouwe. En dat het dan vervolgens ondenkbaar is dat je die wereld nooit gekend hebt. Dat geldt voor de wereld van Huisvriend niet meer of minder dan voor andere werelden. Maar in zijn geval is het wel duidelijker.

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
