Afscheid

image

Als je niet van afscheid nemen houdt, moet je eigenlijk nu niet bij de Publieke Omroep werken. Mijn enige troost is dat er weinig sectoren zijn waar het niet aan de orde van de dag is, dat mensen moeten vertrekken.

Vandaag waren het drie radiocollega’s die een programma maakten dat niet langer door de omroep waar ik werk uitgezonden wordt. Ze zijn alle drie tenminste tijdelijk aan het werk voor een andere omroep, die hetzelfde programma nú uitzendt. Vraag mij niet de omroeppolitiek te verdedigen – van belang is dat ze alle drie op dit moment tevreden zijn met de situatie.

Maar toch…

Vrijwillig was hun vertrek niet, en vrijwillig zal het vertrek van een deel van mijn collega’s de komende tijd niet zijn. Of van mezelf – mijn baan is niets zekerder dan die van wie dan ook.

Erger misschien dan de uitkomst, is het proces. Omdat achter mijn naam in ons Smoelenboek ‘vertrouwenspersoon’ staat, vragen mensen die geconfronteerd worden met mogelijk onvrijwillig vertrek, me wel eens of ik bij gesprekken daarover aanwezig wil zijn. Dat is overigens niet aan vertrouwenspersonen is voorbehouden en heel eigenlijk ‘hóórt’ het ook niet bij mijn rol. Maar ja, wat doe je als iemand je dat vraagt? Natuurlijk ga ik mee.

Vervolgens onderga ik met degene om wie het gaat de diverse stadia van ongeloof, onmacht, verdriet, wantrouwen, twijfel en woede, die kennelijk onlosmakelijk met het proces verbonden zijn. En dan sta ik er nog maar een beetje naast, doe ik weinig anders – kán ik weinig anders doen – dan luisteren en nu en dan om opheldering vragen.

Inmiddels heb ik dit vaak genoeg meegemaakt om te denken dat het niet anders kan dan met zoveel onrust en verdriet. En terwijl een stemmetje in mijn hart zachtjes roept dat het wél anders kan zie ik heel erg op tegen de komende periode.

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
