Absalom

image
In museum Boijmans van Beuningen werd ik vanmorgen begroet door een immens goudkleurig paasei, compleet met strik. Een kunstwerk van Jeff Koons en een fel contrast met de expositie waar ik voor kwam: die met werk van een kunstenaar van wie ik nog nooit gehoord had. Een foto van zijn werk, bij een bespreking van de tentoonstelling in de krant, fascineerde me.

De tentoonstelling wordt geopend door een video waarop de kunstenaar het uitschreeuwt. Vervolgens staan er grote objecten in de ruimte – strakke vormen, wit. Een deel ervan blijkt een soort huis te zijn – ze heten ‘cellen’, maar daarvoor vind ik ze te compleet. Je kunt er wonen – uiterst compact, ascetisch en oncomfortabel, maar het kán.

De kunstenaar had zich voorgesteld hier echt te gaan wonen. In zes wereldsteden had hij één van de cellen willen bouwen. Midden in de stad, en tegelijk buiten de maatschappij.

Drie van de tentoongestelde cellen mocht je van binnenuit ervaren. Toen een schoolklas een paar zalen verder gerumoerd was, heb ik uitgeprobeerd hoe het was, je bewegen in een minimale ruimte. Als oppervlakkig kunstkijker probeerde ik me voor te stellen hoe het zou zijn om er langer dan een paar minuten te zijn.

Ik vermoed dat ik ongeveer een half uur heel kalm zou worden van de volledig witte ruimte met ingebouwd meubilair om me daarna opgesloten te voelen. In de paar minuten dat ik binnen was, vond ik het vooral beklemmend. Dat kan ook komen door de wetenschap dat Absalon nog geen dertig was toen hij stierf.

En altijd hoorde je de schreeuw…

Geplaatst in een bloem per dag, Tentoonstelling

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
