Pauzedrankjes

image

Omdat ik vaker naar theater ga dan iemand in mijn omgeving aantrekkelijk vindt, ga ik regelmatig alleen. Dat is gegroeid toen Dochter klein was en niet alleen thuis kon blijven. Samen weg, Echtgenoot en ik, betekende een oppas vragen, en dat reserveerden we voor dingen die we allebei leuk vonden.

Voor alleengaanders zijn stukken zonder pauze ideaal – om de een of andere reden vind ik het niet vervelend om voor een voorstelling op m’n eentje ergens te wachten, maar halverwege wel. Ik doe geen poging de menselijke geest te doorgronden, en zeker de mijne niet.

Meestal blijf ik tijdens onverhoopte onderbrekingen van een stuk gewoon in de zaal zitten. Tenzij ze het pauzedrankje in de toegangsprijs hebben versleuteld en divers vocht op tafels hebben uitgestald – dan is het goed te doen. Foyer in, vocht graaien, naar binnen slaan en wegwezen.

De Amsterdamse schouwburg doet niet aan dat systeem – allemaal tegelijk bij de bar bestellen. Daar begin ik niet aan. Ik ben dusdanig slecht in voordringen dat ik zelfs als ik er als eerste sta, als laatste geholpen wordt. In mijn beleving, dan.

Vanavond was het stuk zó lang (3,5 uur) en de zaal zó heet dat ik me moedig en vastberaden toch maar in de strijd stortte. Zonder enig succes. Links en rechts doken mensen op, die, terwijl ik vruchteloos verschillende strategieën op het bedienend personeel uitprobeerde, met dienbladen vol koel vocht wegliepen. Ik begon te vrezen dat ik de gewenste verkoeling in mijn dalende humeur moest zoeken toen naast mij een meneer opdook.

Hij had, zei hij, niet de indruk dat ik ooit geholpen zou worden. En omdat hij na mij was, betekende dat hij ook niet geholpen zou worden. Hij had bovendien een oplossing: hij nam als het ware mijn beurt over en bestelde dan meteen ook voor mij.

Het werkte. Ik begreep ook waarom het werkte: hoofd groter dan ik, luide stem… Maar waarom het mij zo volstrekt niet lukt, dat snap ik dan weer niet. Het waren bepaald niet allemaal reuzen die voordrongen.

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
