Hollandse duinen

image

Omdat we (lees Echtgenoot, die de meer onaangename kanten van onze financiële activiteiten voor zijn rekening neemt) helemaal geen zin hadden om belastingformulieren in te vullen, dachten we dat het niet alleen verstandig maar zelfs strikt noodzakelijk was om aan zee een frisse neus te halen. Als híj zich met administratie bezighield, moest ik me wel op de boekenkast storten, dus ik heb de noodzaak tot afleiding enthousiast benadrukt.

Op naar het strand. Een écht strand, bij zee, uiteraard. We kwamen terecht in de buurt van Groet. Daar was niet heel erg over nagedacht, we waren onderweg naar Bergen of Egmond, maar het stoplicht richting Groet stond op groen, dus kozen we die kant.

Een paar jaar geleden liepen we het Noordzeepad, een lange-afstandswandeling van Hoek van Holland naar Den Helder. We zijn tot Groet gevorderd. Toen werd Schoonvader acuut in het ziekenhuis opgenomen, waar hij een paar weken later stierf, en stonden onze hoofden niet meer naar wandelen. Bovendien hielden boven Groet de duinen tijdelijk op. De Hondsbossche Zeewering leek een stuk minder interessant en er was ook iets met een ingewikkelde openbaar-vervoer-verbinding. (Ik geloof niet in één reden – één gevolg. Zo simpel zit de wereld niet in elkaar, zelfs niet als het om zoiets banaals als een wandeling gaat.)

Het laatste stukje naar zee – Hargen, nooit van gehoord – leidde door duinen die totaal niet leken op die uit het liedje, de lieflijke duinen met de blanke toppen. Terwijl ik heel snel de film van de diverse etappes vanaf Hoek van Holland in mijn hoofd probeerde af te kijken, realiseerde ik me dat die eigenlijk nergens indruk op me hebben gemaakt. Ik houd meer van natuur die vecht om z’n bestaan – tegen wind en water of zon of de mens, maakt niet uit.

Ik zocht – en vond – die in Amerika en Australië en ik ga graag opnieuw zo ver om nieuwe varianten te ontdekken. Maar, bedacht ik vanmiddag, nodig is het niet om zo ver te gaan. Wel jammer dat de wind ons té ijzig was om van de ruige duinen te genieten. Dat zetten we voor een later moment in de agenda.

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
