Dubbel verbonden

image

IKEA is nog niet af – we zijn nog alleen maar aan het struikelen over de winkelkarren en hun bestuurders. Maar in mijn hoofd zeurt een nieuwsbericht en dat wil er eerst uit.

Ik heb een redelijk afstandelijke kijk op de berichten in de krant. Bij dingen die gebeuren kom ik meestal niet veel verder dan: ’t is toch wat. Dat komt mede omdat ik denk niet te weten wat waarheid is. Ook in een oorlog is het antwoord op de vraag wie ‘de goede’ is nogal afhankelijk van op welk moment je in het verhaal stapt.

Uiteindelijk wordt alles gereduceerd tot mening. Ik lees dat graag en ik weeg ze af, leg mijn mening ernaast in de wetenschap dat ook die maar een mening is en ga over tot de orde van de dag.

Twee dingen waren er altijd die me irriteren. Journalisten die afgeven op Almere zonder er blijk van te geven er ooit geweest te zijn – te makkelijk en onrechtvaardig bovendien. En de afschaffing van het PGB volgens de logica ‘met deze regeling is het mogelijk te frauderen dus schaffen we de regeling af opdat er niet meer gefraudeerd kan worden’. (Suggestie voor de dames en heren politici: in het openbaar vervoer kan zwart gereden worden. Kiezen jullie wat er afgeschaft wordt, het kaartje of het openbaar vervoer zelf?)

Sinds zaterdag is er een onderwerp bijgekomen. Ik wist dat er over gesproken werd, zaterdag stond dat het wetsvoorstel dat dubbele nationaliteiten verbiedt was aangenomen.

Dat betekent dat ik in overtreding ben – nou ja, dat ik gedoogd word, bestaande gevallen worden ontzien, schreef de krant subtiel. Wie in Groot-Brittannië  geboren is krijgt automatisch de Britse nationaliteit en wie uit twee Nederlandse ouders geboren is, waar ook ter wereld, automatisch de Nederlandse. Gratis en voor niets. En nu mag dat niet meer. Als ik Nederlander wil zijn, kan ik niet ook Brit zijn. Kiezen voor één nationaliteit, en dan natuurlijk de Nederlandse, dat is een bewijs voor loyaliteit, verbondenheid, willen meedoen.

Goh. Als ik afstand doe van mijn Britse nationaliteit, zou ik dan wél meedeinen met de Toppers, juichen als ‘onze jongens’ een voetbalwedstrijd winnen of me enthousiast naar carnaval of de huishoudbeurs begeven? Of zit een mens misschien iets ingewikkelder in elkaar?

Mijn identiteit in elk geval hangt niet af van zo’n papiertje. Ook als ik mijn Britse nationaliteit zou moeten inleveren blijft dat ik er geboren ben en eventjes naar school ben geweest. Mijn dubbele nationaliteit symboliseert voor mij de mobiliteit van mijn voorgeslacht – Duitsland, Estland, Rusland aan de ene kant, Italië, Frankrijk en België aan de andere kant.

Ik zou m’n beide nationaliteiten best in willen ruilen voor één Europese, die recht doet aan mijn geschiedenis en die van mijn familie. En, beloofd, dan blijf ik me verbonden voelen met Nederland. Hier woon en werk ik, hier heb ik gestudeerd, hier ben ik getrouwd, hier heb ik een kind opgevoed, hier heb ik vrienden. Hier is mijn leven. Wat moet ik nog bewijzen?

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
