Uit de keukenla

image

Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar ik heb een keukenlade met onduidelijke dingen. Of liever, ik heb veel keukenlades met onduidelijke dingen. In aanleg beginnen ze overzichtelijk: hier het bestek, daar de boterhammenzakjes.

Vervolgens duiken er objecten op die qua logica in de ene lade thuishoren, maar daar logistiek niet inpassen. En dan, als de systematiek eenmaal doorbroken is, dan is het hek van de dam.

Vanzelfsprekend heb ik, toen ik de oude keukenlades leeghaalde, de meest onzinnige inhoud weggegooid. Zegelkaarten die acht jaar geleden ingeleverd hadden moeten worden, gebruiksaanwijzingen van apparaten waarvan ik me niet eens meer kan herinneren dat ik ze ooit in gebruik had, en eindeloos veel van die plasticjes met een ijzerdraadje erdoor, sluitclips, geloof ik. Ik gebruik die dingen nooit om zakjes mee dicht te maken, maar weggooien, tja, da’s ook weer zoiets. Zul je altijd zien dat je er eentje nodig hebt.

Helaas bevonden zich ook elementen van een ándere categorie in die lades. Van de categorie: dat zoek ik later wel uit. Langzamerhand wordt later nu. Het is niet anders.

In een van de lades lag een zakje haarelastiekjes. Die ik niet voor m’n haren in dienst had, maar als elastiekje. Wat in de meeste gevallen nog onhandiger is dan het gebruik van zo’n plastic ding met een ijzerdraadje erdoor.

Ik vrees dan ook dat het moment gekomen is om te besluiten dat de kans dat ik iets zinnigs ga doen met oranje elastiekjes aan nul grenst. Nog één keer geef ik ze een functie, als bloemetje. En dan: weg ermee.

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
