Techniek en ik

image

Vandaag was het mijn beurt voor een confrontatie met een helpdesk – die van het bedrijf dat op m’n werk voor computerondersteuning zorgt.

Ik denk dat je mij niet aan de telefoon moet hebben. In mijn ideale wereld moet techniek het gewoon doen, en onder techniek schaar ik computers ook. Helaas is de wereld niet ideaal en met enige regelmaat bots ik tegen de grenzen van het ideale aan.

Vanmorgen, ongeveer een half uur voor ik een bespreking had, vroeg een collega me om op een van onze webpagina’s een tekst te veranderen. Een redelijk verzoek waarvoor een half uur werkelijk riant was. Best fijn, om iets rustig en georganiseerd te kunnen doen. Dacht ik. Alleen dacht het systeem waarmee ik die pagina moest veranderen daar anders over. Error.

Nu gebruik ik dat systeem niet héél vaak, en ik heb de neiging snel te denken dat ik dus iets fout doe. (De meest logische andere optie was dat ik geen rechten had om die specifieke handeling te doen en dat weigerde ik te geloven.)  Maar bij de derde poging en nog een poging via een andere route – systeempje voor de gek houden, heet dat – moest ik concluderen dat er iets anders aan de hand was.

Mijn riante halve uur was inmiddels tot een krappe tien minuten gekrompen en mijn humeur tot een droevig dieptepunt gedaald. Ik ben niet zo goed met falende systemen, vrees ik. Gelukkig negeren mijn collega’s mijn kreten dat ik nú iemand wil vermoorden en urgent op zoek ben naar een Uzi. Hooguit vragen ze of ze iets van me over kunnen nemen.

Natuurlijk kwam het zonder bloedvergieten met die pagina in orde – via een andere pc, wat me ook weer geruststelde: de procedure die ik gedacht had was de juiste. En na het overleg (ik was te laat, uiteraard) en lunch was ik min of meer afgekoeld genoeg om de helpdesk te bellen.

Misschien zou het contact eenvoudiger zijn geweest als ik niet al bij voorbaat had bedacht wat het probleem was. Dat was het natuurlijk niet, maar de helpdeskmeneer die mij hielp wekte absoluut de indruk mijn suggestie eerst serieus te overwegen, alvorens hij met een collega de oplossing ergens anders vond.

Ieders leven zou eenvoudiger zijn als techniek in mijn buurt het gewoon zou doen. Een stuk eenvoudiger…

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
