Groepsproces

image

Toch grappig – zonder groen is ’t een onduidelijke rozige vorm, en met groen zou ik durven beweren dat dit een tulp is. Van een nog te ontwikkelen ras, dat wel.

Gisteren zat ik rond deze tijd nog uitgebreid aan de maaltijd, samen met de rest van de afdeling. Teamuitje. Omdat wij vinden dat je tijdens zo’n uitstapje iets samen moet doen en omdat er in het organiserende deel van de afdeling kookfanaten zitten, is dat met enige regelmaat een kookworkshop. Gisteren ook – dit keer bestond het menu dat we samen moesten maken uit vier gangen en elke gang uit drie ‘halpjes’ – het toetje, waar mijn groepje zich mee bezighield, gelukkig maar uit twee.

Als je zou willen zou je, denk ik, behoorlijk wat af kunnen lezen uit het proces dat zich op zo’n avond tussen de teamleden afspeelt. Elk groepje had een aangewezen leider – chefkok, als het ware. Vrij willekeurig aangewezen door de baas van de workshopkeuken. Mijn chefkok was een jeugdige collega, nog geen jaar zelfstandig wonend en nog niet erg enthousiast aan het experimenteren met avondmaaltijden. Zijn belangrijkste opdracht was het leidinggeven aan het proces. Mijn opdracht aan mezelf was me niet met het leidinggeven bemoeien en braaf af te wachten welke taak mij opgrdragen zou worden.

Ik heb dat exact vijf tellen volgehouden. Toen had ik een recept voor m’n neus dat begon met ‘verwarm de chocolade au bain marie’. En aangezien mijn chefkok geen idee had wat dat betekende, heb ik over dat recept de leiding maar overgenomen. Maar ik vrees dat ik ook als mijn chefkok exact wist wat de bedoeling was, binnen de kortste keren me overal dusdanig tegenaan had bemoeid dat het er ook uit had gezien als een soort staatsgreep.

Mijn jeugdige collega had er geen moeite mee – hij nam zijn rol als chefkok buitengewoon luchtig op en was al lang blij dat aan het eind van de avond acceptabele appeltaart en brownies geserveerd konden worden. Ik probeer een volgende keer wel weer m’n plaats te kennen…

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
