Bloem dag 4

image

Toen ik vanavond de krant las realiseerde ik me dat ik op dit moment niets van de wereld begrijp. Economie is voor mij alleen te volgen als het om ruilhandel gaat. Okay, een beetje geavanceerde ruilhandel, dat lukt nog. En iets simpels met aandelen. Maar kennelijk hebben we de afgelopen jaren veel geld uitgegeven dat niet alleen wij niet hadden, maar dat niemand had. En dat snap ik niet.

Net zomin als ik snap dat je, uit woede over iets wat de politie niet gedaan heeft, of wel gedaan heeft, of al dan niet had moeten doen, de winkel, het huis, de auto’s van je buren in brand steekt en leegplundert. In omgekeerde volgorde, uiteraard. Of dat je, nog altijd wegens woede jegens politie of politiek, willekeurige mensen in een restaurant berooft van telefoon en trouwring. Dat doet meer denken aan treinroof in het Wilde Westen dan aan hoe Edmund de Waal in The Hare with Amber Eyes de plundering van de huizen en winkels van de joodse bankiers en handelaars in Wenen beschrijft. Hoe verkeerd ook, daar was tenminste het slachtoffer van de overval ook degene op wie de woede gericht was.

In die wereld die ik niet snap, houd ik me dan bezig met bloemetjes. Dat snap ik wel. En ze maken de wereld om mij heen een beetje vriendelijker. Dat kan nooit kwaad.

Deze zijn gemaakt van lang geleden door mij gedroogde bloemblaadjes. Ik had niet zo’n zin om opnieuw de halve eetkamer van verf te moeten ontdoen; ik zocht iets dat sneller af was. Jammer dat ik alleen nog maar wist dat ik de bloemetjes had gedroogd tussen de bladzijden van een van mijn kookboeken, maar geen idee had welk. Zo duurde het toch net iets langer dan ik gehoopt had…

Geplaatst in een bloem per dag, huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
